f t g m
Copyright 2021 - @Lelienhuyze.nl

De RegenboogLelie nr 6, april

 

Beste medebewoners,

 

De Nieuwsbrief april is er al weer. Zoals eerder aangegeven verschijnen we niet super regelmatig. De ene keer wat eerder, de andere keer wat later, maar in de zomermaanden zeker wat minder.
Wat hebben we in dit nummer?
We staan o.a. stil bij het plotseling overlijden van Martin Berens, een bewoner van het eerste uur.

In het vorige nummer gaven we aan dat de uitslag van de enquête bekend zou worden gemaakt. Dat is middels een apart schrijven naar iedereen gegaan, die heeft aangegeven dit te willen, dus daar gaan we hier nu hier niet over hebben. Eerst maar eens even laten bezinken, denken we. Misschien dat we er volgende maand op ingaan.
In navolging van wat andere kastelen in de buurt hebben, beginnen we deze maand met een nieuwe rubriek met de naam: “Even op de koffie bij….”. Hierin willen we nader kennismaken met nieuwe of oude bewoners. Zo leren we elkaar beter kennen.
Rectificatie nummer 5:  ten onrechte meldden wij dat het breukdeel gebaseerd was op het aantal m2 per woning. Dat is onjuist. Dat moet zijn: de oorspronkelijke verkoopprijs bij de bouw in 2004/2005.

Els en Pieter.


Inhoud:

  • In Memoriam Martin Berens
  • Even op de koffie bij Maurits en Gilinde
  • Klimaat verschillen buiten en binnen verstedelijkte gebieden
  • Calamiteiten op ons kasteel
  • Samen Slim Rijden gaat van start
  • Bouwtekeningen van onze woningen

 

 

In Memoriam Martin Berens.

Op 2e Paasdag 5 april is ’s middags een markant en geliefd bewoner van ons kasteel plotseling overleden: Martin Berens, 78 jaar. Velen zullen hem ook kennen als oud lid van de Bestuursraad Engelen maar ook om zijn bijdragen en ingezonden brieven in het Brabants Dagblad of in de Tweeterp. Martin behoorde tot één van de eerste bewoners van ons kasteel in 2005.

Martin was zeer actief als kenner van de geschiedenis van ‘s-Hertogenbosch en omgeving en je kon hem van alles vragen over het beleg van ’s-Hertogenbosch in 1629 ten tijde van de 80 jarige oorlog. Maar ook in het Den Bosch van nu  was Martin geen onbekende. Hij was veel te vinden in het JBAC ( Jheronimus Bosch Art Center).
In ons kasteel was Martin een zeer gewaardeerd lid van de kascommissie van onze VVE. Scherp maar ook met humor en gevoel voor relativering. Dat gevoel voor humor is misschien wel dat het meest blijft hangen. Altijd wel een grappige opmerking of een praatje zodra je hem tegenkwam of dat nu bij een wandeling of een fietstocht was of bij het wegbrengen van het vuilnis. Zelfs met de sneeuwval van februari dit jaar was Martin aanwezig om sneeuw te ruimen.
In de Nieuwsbrief van Leliënhuyze was hij degene met veruit het hoogste aantal bijdragen. We hebben er enorm van kunnen genieten.

Martin laat zijn vrouw Dymph en een dochter Ingrid na. We wensen hen veel sterkte.

We zullen Martin missen.

 

Even op de koffie bij Maurits en Gilinde.

 

Wij zijn Maurits en Gilinde. Wat ontzettend leuk om een bijdrage te kunnen leveren aan de Regenbooglelie en ons via deze manier voor te kunnen stellen. Wij komen in mei op nummer 2 wonen en hebben zin om weer in Nederland te zijn….

 

 

Wie zijn Gilinde en Maurits?

Maurits is 17.823 en Gilinde 17.121 dagen oud, we hebben geen kinderen of huisdieren. We zijn actieve mensen en houden van reizen, wandelen, fietsen en natuur. Gilinde heeft biologie gestudeerd en het grootste deel van haar werkend leven bij NS gewerkt. Maurits heeft internationale handel gestudeerd en is werkzaam in de export van diergeneesmiddelen.

Waar komen jullie vandaan?

We zijn beiden opgegroeid in Brabant. Na 15 jaar in IJsselstein geleefd te hebben, zijn we naar Barcelona verhuisd en daar hebben we twee jaar gewoond. Nu we remigreren zijn we erg blij weer dichter bij onze vrienden en familie te zijn.

Wat doen jullie in het dagelijks leven?

Momenteel hebben we een pauze in ons werk en zijn we, ondanks alle corona beperkingen, de mooie plekjes in Catalonië en omgeving aan het ontdekken. Gelukkig wonen we tegenover een schitterende berg en natuurgebied de Montserrat, waar we uitgebreid kunnen wandelen. Gilinde is duurzaamheidsmanager en heeft dat jaren bij NS gedaan en de afgelopen twee jaar als zelfstandige. Maurits heeft voor werk de halve wereld afgereisd en heeft in Spanje als directeur een veterinair farmaceutisch bedrijf gesaneerd.

Hoe zijn jullie in Leliënhuyze terechtgekomen?

Goede vrienden van ons wonen al jaren naar tevredenheid in Engelen. De locatie in voor ons mooi centraal in Nederland en uiteraard zijn wij gevallen voor het mooiste kasteel van de Haverleij. Wij vinden het heerlijk dat er zoveel groen in de buurt is. We hebben zin om de buurt te leren kennen. Zo zijn we benieuwd wat de tuin met al die vogelhuisjes voor de poort is. Ook vinden wij het leuk om jullie in de komende tijd te leren kennen…. Wij lusten alleswink

 

Klimaat verschillen buiten en binnen verstedelijkte gebieden.

( door Pieter Kemper)

Wel eens op een koude winteravond met de auto vanuit het centrum van Den Bosch naar Leliënhuyze gereden? Vast wel , maar heb je dan ook de thermometer van de auto bekeken? Waarschijnlijk niet. Ik ben een weeramateur ( geweest) en ben altijd benieuwd naar het weer. Dus kijk ik ook vaak naar het verloop van de temperatuur. Ook over langere termijn. Zo ook in de winter van 2011.

Toen het in die winter flink vroor
( Kraakhelder en windstil)  viel het mij op toen ik met de auto vanuit centrum Den Bosch naar Leliënhuyze reed, dat de temperatuur steeds meer daalde naarmate ik dichter bij huis kwam. Het verschil tussen de stad en de Haverleij/Kraanvolgellaanrotonde was toen meer dan 5 graden verschil. ( kouder in de Haverleij). Het grootste verschil werd gemeten op de Bellaart net voor de kruising van de Leunweg. Zodra ik de Leunweg op reed steeg de temperatuur weer 1 graad. En dan vooral bij helder vriezend weer met weinig wind. Op die momenten zijn de uitersten het grootst.      
(Overigens mat ik in die winter een minimum temperatuur van
 - 21,2 graden. Het laagste ooit hier door mij gemeten)
Hoe kunnen deze verschillen ontstaan en wat betekent dit in een steeds warmer wordend klimaat?


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat versteende omgevingen, zoals steden, de warmte  vasthouden in de stenen en beton, maar ook door het verkeer, luchtvervuiling en de aanwezige airco’s en de verwarming in gebouwen en huizen. Vooral bij windstil en helder weer (zomer en winter) doen zich de grootste temperatuur verschillen voor tussen stedelijke gebieden en daarbuiten. Dat kan wel oplopen tot 8 graden!


Zowel overdag als ’s nachts.
Om deze “warmtevangst” in verstedelijkte gebieden tegen te gaan worden er steeds meer groene zones in steden gecreëerd. Vooral bomen helpen om de warmte op te vangen en zo meer schaduw te creëren.
Als je naar onze directe omgeving kijkt hebben wij gelukkig te maken met veel groene ruimte en dus veel minder warmte die wordt vastgehouden  in de zomer dan meer richting het centrum van Den Bosch. De warmte wordt hier in de Haverleij veel minder opgeslagen door meer groen en minder beton. Hier zijn dus veel minder hete plaknachten dan in het centrum. En gezien de opzet van de Haverleij zal dit gelukkig ook zo blijven. Daarmee mogen we onszelf gelukkig prijzen in een steeds warmer wordend klimaat. Een klein nadeel heeft dit overigens ook weer: in de winter zijn hier de stookkosten wat hoger en er is hier in algemene zin wat meer wind.
En iedereen wil natuurlijk weten wat de komende zomer zal doen? De meteorologie is nog steeds niet goed in staat om veel verder dan ca 10-14 dagen te kijken. De eerste 7 dagen worden steeds betrouwbaarder, daarna is het een indicatie. Wel zijn er aanwijzingen dat de periode 2018-2022 gekenmerkt wordt door een sterke opleving van droog en warm zomers weer. De jaren 2018 – 2020 laten dat inderdaad zien. Maar eens kijken of dat ook voor komende zomer gaat gelden.

 

Calamiteiten op ons kasteel

En dan is het 2e paasdag en wordt de AED voor de eerste keer gebruikt op ons kasteel. De afloop kennen we allemaal.

Juist in deze nieuwsbrief hadden we een start willen maken met een artikelreeks over calamiteiten op ons kasteel. We hadden Martin Berens geïnterviewd over de opgeleide hulpverleners en de AED, die op ons kasteel hangt. Vol trots heeft hij verteld hoe de alarmering zou verlopen als er een hartinfarct in de buurt zou plaatsvinden. En hoe blij was hij, dat de AED nog nooit nodig was geweest.

En het klopte!: De alarmering van het reanimatieteam heeft goed gewerkt. Meerdere kasteelbewoners, maar ook een mevrouw uit Bokhoven werden gealarmeerd op 2e paasdag. De ambulances werden binnengelaten en gedirigeerd naar het binnenplein. Er is gereanimeerd door 2 kasteelbewoners èn door het ambulancepersoneel.

Achteraf is nog veel gesproken over de toegankelijkheid van ons kasteel èn de toegankelijkheid van de torens. Het heeft 2e paasdag niet tot vertraging geleid, maar de toegang is niet optimaal. We gaan onze logistiek evalueren met de meldkamer en het betreffende ambulancepersoneel. Wat kunnen wij anders en beter voorbereiden op ons kasteel? Dit gesprek vindt in de komende dagen plaats.

De kasteelbewoners die opgeleid zijn op de AED missen hun coördinator. Zij gaan overleggen hoe ze dit gaan oplossen.

We nemen bovenstaande input mee en zullen in de volgende nieuwsbrief beginnen met de artikelreeks over calamiteiten. Te beginnen met spoedeisende medische hulp.

 

Samen Slim Rijden gaat van start

 

Vanaf 16 april plaatst het bedrijf OnzeAuto 3 elektrische deelauto's in de Haverleij. De eerste 3 auto's staan straks klaar bij Slot Haverleij en Kasteel Wuyvenhaerd. Wil jij hier ook gebruik van maken? Meld je dan nu aan!

Samen Slim Rijden, wat is dat?

Met het initiatief Samen Slim Rijden Haverleij deel je elektrische auto’s. Door het delen van een elektrische auto bespaar je veel geld, ontstaat er meer ruimte in de buurt en verminder je de CO2 uitstoot.

3 goede redenen om een elektrische auto te delen

  • Je bespaart tijd en kosten. Met een deelauto hoef je geen verzekering te regelen, keuringen te laten doen of wegenbelasting te betalen. 
  • Meer ruimte in je straat. Iedere elektrische deelauto vervangt 5-7 privé auto's in de buurt.
  • Het is duurzamer. Een elektrische auto stoot minder CO2 uit dan een brandstofauto. Daarnaast rijden autodelers minder kilometers.

Samen slim rijden werkt heel eenvoudig

  • Je kiest een abonnement, dat past bij je gebruik.
  • Je reserveert, opent en sluit de elektrische auto via de OnzeAuto app.
  • Na je rit zet je de auto terug aan de laadpaal.

Je deelt de auto's met een besloten kring waardoor de auto's netjes worden achtergelaten (rook- en afvalvrij) voor de volgende gebruiker. Na iedere rit desinfecteert de bestuurder de auto (Covid-19 proof).

Ik wil meer weten

Ik meld me aan

Samen Slim Rijden is een gezamenlijk initiatief
Dit is een initiatief van de gemeente 's-Hertogenbosch, B.V. Haverleij (Gemeente, ontwikkelaar Heijmans en BPD) en OnzeAuto. OnzeAuto is een landelijke aanbieder van elektrische deelauto's in besloten kring. We passen het aantal deelauto's aan op basis van de concrete vraag naar deelauto's. 

John, Els en OnzeAuto

 

Bouwtekeningen van onze woningen

Goed om te weten als je aan je huis gaat klussen! We kregen van Wim van de Kerkhof een CD met alle originele bouwtekeningen van de kasteelwoningen.

Theo van Horck heeft de bestanden nu in zijn bezit en heeft inmiddels de Electische installatietekeningen als PDF beschikbaar gemaakt. De tekeningen staan op het VvE-portaal Panen onder het kopje Gebouwbeheer/Documenten van het gebouw/VvE_Lelienhuyze_E_installaties_tekeningen. In het bestand vind je ook een vertaling van huisnummer naar kavelnummer en woningtype.

Colofoon:

De redactie wordt gevormd door Els Niessen en Pieter Kemper. Heb je ook zin om hieraan mee te doen? Meld je dan bij : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.