f t g m
Copyright 2021 - @Lelienhuyze.nl

De RegenboogLelie nr 8, juni 2021

 

Beste medebewoners,

Eindelijk, onze zwanen hebben jonkies. Eerste Pinksterdag zijn ze voor het eerst vastgelegd. Velen van ons liepen regelmatig langs de broedplek van het stel. We wensen de ouders veel geluk met dit mooie stel zwaantjes.

Wat hebben we allemaal in dit nummer? Een dichter bezoekt ons kasteel en laat wat achter. We gaan op de koffie bij Huug de Graaf.
We gaan in op spoedeisende hulp op ons kasteel. We evalueerden met de RAV de situatie die we op 2e Paasdag hebben gehad. Een toelichting op het eindadvies voor de bewegwijzering en de extra ALV om hierover z.s.m. een besluit te krijgen. We zoeken een coördinator voor de AED en de hulpverleners op ons kasteel.  Een oproep vind je in deze nieuwsbrief. De laatste stand van zaken rond het bellenbord.

Inhoud:

@Straatgedichtje.

Op de koffie bij Huug de Graaf

Let op de volgende nieuwsbrief….. 

Spoedeisende medische hulp

Hartstilstand en AED

Coördinator AED en hulpverleners gezocht

Bewegwijzering kasteel

Het bellenbord……

Brand???


 

@Straatgedichtje

Vrijdagmiddag 10 juni worden we verrast met dit gedicht van @straatgedichtje op onze brug. Niemand heeft de dichter gezien.

“Omringd door dikke muren,

Bevat het kasteel een

geheime kracht

Hedendaagse ridders

Houden hier de wacht.

Gedragen door hun

Stalen ros

Waakzaam in de nacht.”

 

Op de koffie bij Huug de Graaf

We gaan op de koffie bij een bewoner van het eerste uur. Huug en zijn vrouw Marjo wonen in Toren 2 (Toren West).

Waar kom je vandaan?

Wij zijn als eerste bewoners in augustus 2005 hier komen wonen. We zijn geboren en getogen Vlaardingers. Voor mijn werk hebben we op veel plaatsen gewoond: 0osterhesselen(Drenthe), Rotterdam, Hellevoetsluis, Heeswijk-Dinther, Berlicum.

Hoe zijn de ervaringen op toren 2? Bevalt het wonen hier?

In eerste instantie was ons oog gevallen op een 2-onder-1-kapper. We hebben uiteindelijk toch gekozen voor een appartement. Je hebt hier een schitterend uitzicht en het gemak dat alles gelijkvloers is.

We zijn vooral gevallen voor de heerlijke omgeving. We fietsen elke dag en zijn planten- en vogelliefhebbers. We gaan elke zondag op stap om samen met onze jongste zoon vogels te spotten.

Natuurlijk zijn er momenten dat je om je heen kijkt of je het beter kunt krijgen. Maar de rust, de ruimte houdt ons hier vast.

Wat doe je in het dagelijks leven?

We zijn allebei gepensioneerd.  Marjo heeft altijd in het onderwijs gewerkt, tot we naar Drenthe zijn verhuisd. Vanaf die tijd kwamen de kinderen waar ze alle aandacht en zorg aan heeft gegeven. Daarnaast heeft zij vele jaren vrijwilligerswerk gedaan. We hebben 2 jongens, van 35 en van 33. De kinderen zijn in eerste instantie nog meeverhuisd naar ons appartement op Leliënhuyze.

Ik heb gewerkt als controller in de bouw bij meerdere bedrijven, onder andere Heijmans, BAM en HSL. Op dit moment geef ik nog trainingen financieel management vooral voor de bouw. En sinds vorig jaar ben ik lid van de kascontrolecommissie van onze VVE.

Je bent sinds kort lid van de kascontrolecommissie, vertel eens..

Inderdaad, ik ben sinds 2020 lid van de kascontrolecommissie. Ik had tijdens de VVE-vergaderingen altijd veel vragen en opmerkingen over de financiële situatie. Vorig jaar heb ik besloten om niet langer langs de lijn te staan, maar me actief te gaan bemoeien met de VVE. Mijn ervaring als vrijwilliger bij verschillende verenigingen en besturen komt me hierbij goed van pas. We willen ons complex goed houden, ook voor de toekomst. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.

Je bent ook wijnimporteur. Hoe is die liefde voor wijn ontstaan?

 In de keuken van Huug en Marjo staat een grote wijn-koelkast. En al snel komen we op een uit de hand gelopen hobby van Huug. Hij importeert bijzondere wijnen.

“In 1980 werkte ik bij een aannemer, waar ik ook verantwoordelijk was voor relatiegeschenken. Ik heb toen een wijnopleiding gevolgd bij de St Vakopleiding Horeca. Daarmee kreeg ik er echt lol in.

In 1990 toen we naar Brabant verhuisden, hoorde ik van een wijngilde dat opgericht zou worden in Oss. Samen met een buurman heb ik me opgegeven. Daar heb ik 3 jaar lang een vinologen-opleiding gevolgd. We gingen vaak op vakantie naar Frankrijk. Daar ontmoetten we een lokale wijnboer, waar we als eerste wat flessen wijn van geïmporteerd hebben. Zo is het beetje bij beetje uitgebreid. Onze wijnen zijn een nichemarkt. Ze komen uit zuidwest-Frankrijk, uit het gebied Gers (Madiran, Côtes de Gasgogne) We importeren ook Italiaanse wijnen, waar we helemaal gek van zijn. Italië heeft veel inheemse druivenrassen en daardoor interessant. De wijnboeren waar wij onze wijnen van betrekken zijn relatief klein en deze kennen wij persoonlijk.

Eén keer per jaar krijg ik een zending wijnen uit zuidwest Frankrijk. We kopen nu vooral op indicatie van afnemers. We hebben geen grote voorraad. Het is gewoon een uit de hand gelopen hobby”

 

Let op de volgende nieuwsbrief…

In samenwerking met Huug de Graaf gaan we dit najaar een wijnproeverij organiseren. Huug gaat een paar bijzondere wijnen presenteren. We hebben een cateraar, die er kleine bijpassende hapjes bij gaat maken. Uiteraard mits de Corona-maatregelen dit toestaan. Meer nieuws over datum en kosten in de volgende nieuwsbrief.

 

Spoedeisende medische hulp

(Els Niessen)

Ons kasteel is overdag afgesloten met een slagboom en ‘s nachts met een toegangshek. De huisnummering is voor een buitenstaander niet gemakkelijk te doorgronden. De huizen en torens aan de buitenring zijn alleen bereikbaar met voertuigen lager dan 2.20 m. Dit alles was reden genoeg om eens uit te zoeken hoe het werkt als we 112 bellen voor spoedeisende medische hulp.

André van Rhee en ik spraken met Michael van Broekhoven van Ambulancedienst RAV Brabant Midden-West-Noord. Michael heeft 20 jaar ervaring op de ambulance en is nu ICT-beheerder voertuigen met speciaal aandachtsgebied voor lastig bereikbare plaatsen.  Met Michael hebben we vooral gesproken over onze logistiek.

Huidige situatie is logistiek ingewikkeld

Na een rondje over ons kasteel en een bezoekje aan een torenwoning, gaf Michael aan dat we een behoorlijk ingewikkelde logistiek hebben. “Voor ons is verkorting van de aanvalstijd cruciaal. We moeten zo snel mogelijk het terrein op kunnen komen, de weg weten te vinden en toegang hebben tot een woning. Het huisnummers op het binnenplein zijn geen probleem, de buitenring is ingewikkelder. De torenwoningen zijn een onneembare vesting voor inbrekers, maar daarmee ook voor ambulancepersoneel. Het is fijn dat jullie de drie stappen volgen, maar dat is nog niet voldoende“

Hoe moet je op dit moment handelen als je spoedeisende medische hulp nodig hebt?

Stap 1: Naar de poort. De ambulance heeft GEEN sleutel en weet niet de weg. Wijs de ambulance de weg naar het binnenplein, de enige plek waar ambulances naar toe kunnen en moeten. Ze zijn te hoog voor de parkeergarage

Stap 2: Naar het binnenplein. Is de hulp nodig op de buitenring? Zorg dan dat je de ambulance op het binnenplein zo dicht mogelijk naar de juiste trap stuurt.

Stap 3: Naar de toren. Is de hulp nodig in één van de torenwoningen? Dan heb je nog een extra opdracht. Je zult moeten zorgen dat de ambulancemedewerkers binnen wordt gelaten in de toegangshal, de lift en het trappenhuis. Toegang geef je via de intercom of, als dat niet lukt,  door jouw huissleutel aan iemand te geven die de deur kan bedienen.

Laat je niet verrassen. Woon je alleen of ben je vaak alleen thuis? Denk er dan over na of je iemand in de buurt hebt, die je sleutel heeft en die je kan helpen, als je 112 spoedeisende hulp nodig hebt.

Nog een tip: Laat nooit de huissleutel aan de binnenkant van de toegangsdeur zitten! Mocht iemand jou moeten helpen, dan kan hij de toegangsdeur niet openen.

Hoe kunnen we de aanvalstijd van spoedeisende hulp versnellen?

SOS TOEGANG

Michael: “Allereerst is het van levensbelang dat wij ongehinderd het terrein op kunnen. Een slagboom en een poort zijn prima om dieven buiten te houden, maar als wij er niet in kunnen, oeps…”.  Het advies van Michael is om SOS TOEGANG op de slagboom en poort te installeren. Dit is een voorziening, waarmee alle ambulances in Nederland zelfstandig onze slagboom en poort kunnen openen.

Bewegwijzering

We hebben Michael het eindvoorstel voor onze bewegwijzering laten zien. Michael: “Dit bewegwijzeringsplan is goed! Zo is in één oogopslag duidelijk waar de huisnummers zich bevinden. Mijn advies is, om dit zo snel als mogelijk uit te voeren!”

Toegang appartementen

Nadat we met Michael in één van de appartementen waren geweest, was hij duidelijk: “zoals het nu is geregeld, is dit voor ons een heel ingewikkelde logistieke uitdaging. De trap is afgesloten met een sleutel, de lift moet worden bediend met een sleutel. Als we de lift uitkomen, staan we in een gangetje, waar geen brancard in past. Dus eerst wachten tot het appartement wordt geopend, voordat we met de brancard de lift uitkunnen. Dit alles is killing voor de aanvalssnelheid”

Wat kunnen we hier aan doen? Denk erover na om je huissleutel af te geven aan iemand inde buurt; zo heeft er altijd iemand toegang tot je appartement als dat nodig is.

Whatsapp

We hebben een Whatsapp groep, die we gebruiken voor ditjes en datjes. Ruim de helft van de kasteelbewoners is hier lid van. Kunnen we hier wat mee? Michael: “zeker! Heb je 112 ingeschakeld en heb je hulp nodig, meld het dan in deze whatsapp-groep. Hoe meer mensen weten dat er iets aan de hand is, hoe beter de hulp voor ons om zo snel mogelijk te kunnen aanvallen. Juist die eerste respons is het belangrijkst!”.

Hoe nu verder met deze aanbevelingen?

We hebben het bestuur gevraagd om SOS TOEGANG te laten installeren op de slagbomen en poort. Dit is opgepakt door Ton Visser. Zodra er ontwikkelingen zijn, laten we ze weten.

Voor de bewegwijzering is overlegd met het VVE-bestuur, om het besluit hierover niet pas in de vergadering van september te nemen. Toelichting hierop vind je in het artikel “Bewegwijzering kasteel”.

 

Hartstilstand en AED

Bij het vermoeden van een hartstilstand bel je zo snel mogelijk 112 en geef je duidelijk aan dat het om een hartstilstand gaat. De meldkamer 112 zal bij een hartstilstand een ambulance sturen en deze melding direct doorgeven aan Hartslagnu. Hartslagnu is het landelijke reanimatie oproepsysteem, waar alle AED’s en burgerhulpverleners bekend zijn. De dichtstbijzijnde burgerhulpverlener krijgt jouw adres en de locatie van de AED en komt direct naar je toe.

Op ons kasteel hangt sinds een paar jaar een AED. Het Rode Kruis wilde graag het AED-netwerk in Engelen vol maken. Met een kleine subsidie van de gemeente heeft de VvE de AED aangeschaft en geplaatst. Een team van 7 à 8 bewoners van Leliënhuyze is opgeleid op reanimatie en AED. Zij zijn aangemeld bij Hartslagnu. In dit youtube-filmpje wordt uitgelegd hoe het werkt: https://youtu.be/sq3f9aZJgr0.

De AED wordt jaarlijks  gecontroleerd door een extern bedrijf. De opgeleide bewoners krijgen periodiek een herhalingstraining, zodat ze verantwoord kunnen blijven reanimeren.

 

Coördinator AED en hulpverleners gezocht

Wie zou de functie van Martin Berens willen overnemen? Martin was onze coördinator AED en hij organiseerde de opleiding van de vrijwillige hulpverleners op ons kasteel.De AED krijgt jaarlijks een onderhoudsbeurt en na een eventuele inzet, zullen onderdelen vervangen moeten worden. Je hebt hiervoor contact met de leverancier. Zodra het coronaproof weer kan, zou een (herhalings-)opleiding voor de hulpverleners op ons kasteel moeten worden georganiseerd. Ben je AED-hulpverlener of wil je dit worden? Daar willen er graag een paar bij hebben! Heb je belangstelling voor de rol van coordinator? Wil je AED-hulpverlener worden? Wil je meer weten? Neem dan contact op met Els Niessen, binnenplein, nr 8. 

 

Bewegwijzering kasteel

(Els Niessen)

Eind april vroegen we jullie via een extra Nieuwsbrief om reactie op het “voorstel bewegwijzering          op ons kasteel”. Jullie reageerden massaal! We hebben van 44 bewoners reactie gehad. 42 positief opbouwende reacties, 1 bewoner herkent het probleem niet en 1 bewoner zou het anders oplossen. We hebben de opbouwende reacties ter harte genomen en verwerkt in ons definitieve plan.

Waarom willen we het NU?

De redenen waarom bewegwijzering gewenst is, staan vermeld in het definitieve plan, die zijn niet veranderd.

De reden waarom het urgent is en we het niet willen laten liggen tot de VVE-vergadering in september, vindt zijn oorsprong in de evaluatie van de verleende spoedeisende hulp op 2e Paasdag. Naar aanleiding daarvan hebben het supportteam en Els Niessen een evaluatie gehad met de meldkamer van de ambulancedienst. De ambulancedienst beoordeelt ons kasteel als “een ingewikkelde logistieke uitdaging”. De toegang èn de ontbrekende bewegwijzering kunnen een zwaar vertragende factor zijn in de aanvalstijd. In noodsituaties kan dit het verschil tussen leven en dood betekenen. De ambulancedienst adviseert om hier zo snel als mogelijk actie op te ondernemen.

Wat is veranderd in het definitieve plan?

  • De wegwijspaal op het binnenplein is vervangen door pijlen met huisnummers boven de trappen. 5 bewoners waren geen voorstander van de wegwijspaal. Daarnaast is een paal op het plein kwetsbaar voor beschadiging en dus kosten.
  • De plattegrond bij de ingang maken we zo simpel mogelijk. En we maken in eerste instantie geplastificeerde tekeningen. Pas als gebleken is dat de plattegrond duidelijk genoeg is, kiezen we een meer definitieve uitvoering.
  • De geverfde pijlen op de grond van de parkeergarage laten we weg. Hier kregen we van 9 bewoners reacties op. Het is erg onderhoudsgevoelig. Een aantal bewoners verwacht dat een goede plattegrond bij de ingang toereikend is.

Esthetiek van de bewegwijzering

Een aantal bewoners vroeg zich af of bewegwijzering wel op ons kasteel past. We hebben daar het volgende mee gedaan:

  • Hans Gilbers, bewoner binnenplein, grafisch vormgever van beroep, heeft meegewerkt aan het design van het eindvoorstel.
  • Sjoerd Soeters heeft zowel het definitieve plan beoordeeld en is volmondig akkoord: “compliment voor de zorgvuldigheid van de aanpak van het plan voor bewegwijzering. 
    Het ziet er mooi uit en past goed in het kasteel.”

Extra ALV om over dit plan te stemmen

Omdat het bestuur onvoldoende mandaat heeft om zelfstandig te beslissen over uitvoering van ons plan, organiseren we voor het eerst in onze geschiedenis een extra ALV op maandag 5 juli. Er wordt een officiële vergadering met 1 agendapunt uitgeschreven door Panen. Bij een positief besluit, zal z.s.m. na de vergadering gestart worden met de uitvoering.

 

Het bellenbord………………….

(Luuk Niessen)

Helaas is er 10 juni een eind gemaakt aan de adviesgroep Bellenbord. De adviesgroep was nog druk doende met verzamelen van informatie, toen het bestuur besloot om alsnog het huidige bellenbord te laten repareren. Het besluit van het bestuur was een complete verrassing voor de Adviesgroep.

De Adviesgroep zou immers nagaan wat de beste oplossing voor ons is: reparatie of vervanging. Wat zijn de eisen die gesteld mogen worden aan een goed modern systeem? Er zou een programma van eisen worden opgesteld. En op basis daarvan zouden offertes worden aangevraagd bij verschillende leveranciers.

De Adviesgroep heeft er een borrel op gedronken en wenst het bestuur veel succes met de reparatie.

 

Brand???

Woensdag 16 juni ‘smiddags staan er ineens 2 brandweerauto’s op het voorplein, en een brandweerBOOT!! Gelukkig werd uw redacteur getipt dat ze voor de deur stonden en kon ze op onderzoek uit.

De brandweermannen hadden het verslag uit onze vorige nieuwsbrief gezien en kwamen zelf polshoogte nemen van de situatie op ons kasteel. Ze zijn het hele terrein rond gegaan en willen graag een keer komen oefenen. Vooral een situatie van brand op één van de terrassen van de torens. Ze willen uittesten hoe snel ze daar ter plaatse kunnen zijn.

En daar blijft het niet bij! Dit was ploeg 1 van de drie brandweerploegen die Den Bosch heeft. We kunnen dus nog 2 keer een invasie van brandweermannen en -auto’s verwachten.

Wordt vervolgd…

 

Colofoon:

De redactie wordt gevormd door Els Niessen en Pieter Kemper. Heb je een bijdrage? Wil je op de verzendlijst voor de nieuwsbrief? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.